Ajstrup Strand og Århus

Blå himmel, mørkeblåt vand og snehvidt skumsprøjt og frisk luft – en dejlig sejltur

Jeg havde fået det tip af min veninde, at bussen Linie 888, kørte stort set lige til døren hos hende, og det desuden var billigere end DSB. Så det var så det, jeg gjorde og bestilte en plads. Jeg tog S-toget til Valby St., hvor bussen kører fra. Lige først, så det ikke ud til, at der var så mange, der skulle med, men det ændrede sig, og inden vi fik set os om, var vi næsten fyldt. Og det blev vi ihvertfald på vejen derop over. Vi skulle med færgen også, og det lille afbræk i turen var rigtig dejligt.

Da jeg nåede min endestation, stod min veninde og ventede på mig, og at sige, at det var tæt på, forslår næsten ikke. Vi kørte få hundrede meter, så var vi hjemme. Det er næsten blevet en tradition (hvis man kan tale om det, for det er kun 2. gang vi gør), at vi efterlader mand og barn hjemme og drager på tøsetrip i deres sommerhus, som ligger ved dejlige Ajstrup Strand. Inden vi kunne komme afsted, skule hestene lige ind og fodres, og så kunne vi komme afsted. Vi medbragte min venindes lille hund, og satte kursen mod sommerhuset.

Planen var, at vi skulle på Fiskehuset og spise om aftenen. Vi forsøgte det sidst, men der var lukket. Vi var heldige, der var åbent. Dog afveg vi fra planen om Fish & Chips på grund af ventetiden, og bestilte en fiskeplatte med lidt forskelligt. Det var rigtig lækkert. Desværre kneb det med siddepladser, så vi måtte sidde på nogen store sten, som også fungerer som sådan. Knap så behageligt, men det dejlig mad, selskabet og udsigten gjorde, at det var en mindre detalje. Vi nød gåturen hjem langs stranden og sad og sludrede, sålænge vi overhovedet kunne holde os vågne.

Havnen i Ajstrup. Der var som følge af vejret masser af mennesker, og rift om siddepladserne

Den dejlige fiskeplatte vi fik på Fiskehuset – eller noget af den

Som skiltet siger – “Fiskehuset” – og nej jeg kan ikke finde dem på nettet heller

Ren sommeridyl – Ajstrup Havn

Ajstrup Strand

Næste dag, var vejret helt fantastisk også, og vi sad ude og spiste morgenmad, og allerede tidligt om morgenen, var det næsten for varmt. Men vi havde projekt Århus, der skulle fuldføres, så vi kørte afsted. Vi besluttede Den Gamle By, fremfor andre ting, vi havde talt om. Jeg har været der før, men det er et skønt sted, hvor vi begge gerne ville igen. Så det gjorde vi så. Og fordi det er sommerferietid, var der dennegang en masse aktiviteter, der ikke var der sidst, hvor det var efterår. Skuespillere og frivillige klædt i tøj fra datiden. Der var som sidst også hestevogne, som man kunne få ture i, mod mindre betaling. Det var her, vi så en kæmpe af en hest en boulonnais. Jeg har sjældent set en så stor hest, og endsige en med så store hove. Jeg fotograferede dem, men uden noget at sammenligne med, kan man ikke rigtig vurdere dem. Men kigger man på foto af den foran vognen, kan man godt fornemme, at den er meget stor.

Den flotte Møntergaarden, var under opførsel sidst vi var der, og den er nu færdig. Og hold da op, hvor er det blevet flot. Bemalinger, gobeliner, og bare rummenes størrelse, var imponerende. Man fornemmer det godt på mine fotos, hvor flot det er. Det var en oplevelse, at se. Udover Møntergården, var der også kommet en afdeling af nye gamle bygninger. Faktisk ikke ældre, end de var fra min og venindens barndom. Det grinte vi noget af, at vi nu er på museum. En radio/pladbutik, der til forveksling lignede den, hvor jeg i sin tid handlede The Osmonds plader med stor flid. Jeg var lidt skuffet, for de havde ikke nogen med dem :-). Vi var også i Apotekterhaven med alle de lægende og nogle giftige urter (det var der meget tydelige skilte, der fortalte). Vi fik en bid og spise, så der var lidt energi og gå videre på, og inden vi gik hjem, var vi lige forbi Botanisk Have også, som ligger lige ved siden af Den Gamle By. Min veninde ville egentlig vise mig drivhuset, men det var selvfølgelig modsat vej af, hvad vi gik, så vi blev enige om, at det nok lå der, når jeg engang kommer igen.

Så gik turen op i byen, og nu har jeg hørt så meget om Salling, så det skulle vi lige forbi. Det er jo dybest set det samme koncept som Magasin, men så havde vi været der. Domkirken fristede, og den er meget meget flot. Bagefter gik vi op ad gågade og var i boghandlen, hvor jeg købte lidt læsestof til hele 9,- kr. Så det var der ikke meget forgjort i. Og så købte jeg en til min far også, for lige så billig en penge.

Der var en lille hund, der ventede derhjemme og naturligt nok gik vi en tur i de skønne omgivelser. Vi er begge forundret over konceptet sommerhus, for der er ikke mange huse, der mere ligner “et rigtigt” sommerhus, som vi forstår det. Men det er nok os, der er gammeldags. Du kan se eksempler på både nogle få rigtige sommerhuse, og nogle der bestemt ikke minder om det i mappen på flickr, hvor alle fotos fra turen ligger.

Næste dag var vi så i Kvickly og lidt rundt omkring, inden vi kørte hjem og hentede hund og baggage og Birgitte satte mig af ved toget. Jeg skulle jo så være der i god tid, for det viste sig aften før, at min billet var forkert, så den skulle jeg have rettet. Jeg skulle til Hvidbjerg St. og damen i min lokale DSB kiosk, havde troet, jeg sagde Vildbjerg St., og omend det godt nok er i samme retning, så var det ikke helt langt nok. Heldigivs var det intet problem, at få den rettet, og jeg nåede endda et tog før en planen var. Fortsættelse følger, når jeg får det bedre. Nu skal jeg godt nok have et bad, noget at spise og hvile mig – og ikke mindst se galop.

Hvordan kan man andet end elske noget så smukt som disse gamle huse?

Drivhuset, som har stået i Bernstorfsparken ved Slottet, jeg besøgte for ikke så længe siden

Prøv lige at se et loft – Det ser du i Møntergaarden

Gobelinsalen i Møntergaarden

Møntergaarden

Et motiv fra Botanisk Have, som vi kun lige så et hjørne af, men flot var der

Kontrasten mellem gammelt og nyt, Den Gamle By og “Diamaten”

Udsigt Ved Åen, hvor vi også spiste frokost

Gågaden, der var fyldt med tilbud på alverdens ting

Motiv fra Domkirken

2 tanker om "Ajstrup Strand og Århus"