Smarte sælgere og 2 skridt frem og 3 baglæns

Du troede garanteret, at du havde hørt det sidste om mig og mit TV, TV-programmer og udbydere. Det gjorde jeg egentlig også. Det har været noget af en tur. Forbered dig på en noget længere historie, som dog tjener et formål – mere om det senere!

Det startede med, at jeg havde sparet sammen til et TV et godt stykke tid. Det er jeg ligesom nødt til, for jeg vil ikke begynde at låne eller købe på afbetaling. Det bliver meget hurtigt en dårlig vane, og man (jeg) værdsætter det også meget mere, når man har sparet sammen et stykke tid. Jeg har det sådan indrettet, at jeg sparer sammen via min budgetkonto, hvor der bliver sat mere over, end der er nødvendigt, og således kan jeg trække penge ud derfra, hvis det er noget ekstra. Det er en fin måde på det. Altså havde jeg så endelig til det her TV. Ligesom jeg skulle have et stik i soveværelset.

Det startede allerede med at gå galt, da jeg skulle have det ekstra stik op. For at få stikket ind i soveværelset, skulle der laves en samledåse. Den sidder nu og “stritter” i min gang. Godt nok nede ved gulvet, men det er ikke engang en hvid boks, som er distrekt, den er metalfarvet. Det værste er, at der lige ved siden af, er et skab, hvor han kunne have sat den. Selvfølgelig kan det laves om, men så skal jeg af med timeløn for at trække ledningerne om. Det har jeg simpelthen ikke penge til. Altså sidder den nu der og er grim. Men det virker da, men den elektriker var bare håbløs. Jeg havde også bedt ham om at tage kabelskinner med, det havde han også mere eller mindre glemt. Han havde taget en med, der næsten var for lille (den kan lige gå), og den større var en gammel, der var grim og knækket. Senere viste det sig, at han slet ikke havde sat skruerne rigtig i forhold til TV-ophænget, men det sidder okay og holder, men helt ærlig…..

Så var der TV i soveværelset…..så langt så godt!

Så skulle jeg så have det TV til stuen. Jeg fandt et, jeg mente var godt, og som kunne stå mål med det beløb, jeg havde sat af til projektet. Selvsagt kunne jeg godt have tænkt mig et lidt større, men det jeg valgte var fint nok. Planen var så eventuelt at få et større senere, og så kunne dette overtage det i soveværelset. Det i soveværelset lånte jeg af min veninde, som ikke selv brugte det, da mit gamle billedrørsfjernsyn opgav ævred. Rigtig sødt af hende, for ellers havde jeg været ude, indtil jeg fik købt det nye. Jeg er så heldig, at hun stadig ikke har behov for det, så jeg kan fortsat låne. Det er jeg meget glad for, især har jeg været glad for det i de perioder, hvor jeg har været syg.

Nå, men tilbage til TV-historien. Jeg fik købt et TV og fik det med hjem og skulle så have den her elektriker til at sætte skidtet op. Det virkede så ikke. Og han anede intet om det. Hvad gør en klog, jeg prøvede alverdens ting – samtaler med udbyder (YouSee), nyt kort blev bestilt, nyt antennekabel blev købt. Med andre ord, alt jeg kunne finde på. Så blev TV’et sendt ind til reparation.

TV’et kom retur og de havde skiftet hele “hjernen” i det, så det burde virke. Da jeg så kom hjem med skidtet så virkede det ikke, og skærmen var i stykker. Tilbage igen. Så havde de ikke et magen til, og jeg måtte finde på noget andet. For det så skulle være rigtigt, valgte jeg så at få en tekniker til at komme og sætte det op, for så kunne det vel ikke gå galt…..Wrong!!

Teknikeren kom med TV’et og satte det op, og det virkede stadig ikke. Han var her en time, og kunne ikke få det til at virke. Han var på telefonen til YouSee og det ville ingenting. Koklusionen var, at jeg skulle have en YouSeetekniker ud. Suk! Det fik jeg så, og meget hurtigt viste det sig, at fejlen var meget, meget simpel – teknikeren fra Elgiganten havde sat kortholderen (der skal sidde bag på TV’et) 180 grader forkert i!!! Så tror h……, at skidtet ikke virkede. Jamen for hulen da! Noget så simpelt skal en tekniker vel kunne???

Alt det her kom så lige til at koste mig 1.800,- kr. ekstra og så har jeg ikke talt det nye antennekabel med, jeg købte også til ingen verdens nytte, for det havde jo intet med det at gøre.

Da jeg var ovre og få det nye TV, faldt jeg i kløerne på to TDC-sælgere. Jeg ville egentlig bare spørge dem om noget, men det skulle jeg så ikke have gjort. De var flinke, men også typerne, der kan sælge sand i Sahara. Inden jeg fik set mig om, havde de selvfølgelig givet mig et tilbud, jeg ikke kunne sige nej til. Ifølge dem, skulle jeg kunne spare 300 kr. om måneden. Og det ville jeg da gerne og så oveni få 2 bokse istedet for en. Det lød da som en god deal.

I går ringer jeg så til TDC vedrørende overgangen fra det ene til det andet, eller retter ophør af YouSee, for lige nu kører begge dele faktisk. Ved snak med den her flinke gut i den anden ende, finder vi så ud af, at jeg slet ikke sparer penge, jeg betaler faktisk lidt over 100 kr. mere, ligesom mit internet er dårligere og ligeledes mit telefon app., og der er kanaler, jeg ikke kan få, som jeg plejer at have.

For nu at gøre historien så kort som vel muligt, uden at tabe mening, ender det med, at jeg i dag sammen med ham, fik lavet hele skidtet tilbage som det var før. Nu forestår der så en overgangsperiode, hvor det er skal afvikles og sendes bokse og udstyr frem og tilbage men seneste den 17. maj er alt tilbage som før krigen og jeg får alligevel en ny boks. Jeg har så kun en, som jeg altid har haft, men det kan jeg også fint klare mig med. Men ingen kan vel fortænke mig i, at få nærmste nervøse tics, hvis nogen nævner fjernsyn og TV-udbydere…?

Lektine må være, at jeg skal holde mig, langt, langt fra smarte sælgere. Jeg er for nem. Det så vi også, da jeg var i London og blev prakket en creme på, der kostede mere end billetten derover, faktisk ikke så lidt mere. Nu var jeg i dette tilfælde heldig, at jeg så faldt i snak med den her gut, som var sød og sige, at så vidt han da kunne se, så var det en rigtig dårlig deal for mig. Han ringede mig endda op i dag, så vi kunne få det hele på plads. Se det er sådan man skal behandle sine kunder. Gudskelov findes der også den slags mennesker for “fjolser” som jeg! Men lektien er, hold dig langt væk fra den slags sælgere, for de er dælme gode til deres kram. Undersøg sagen selv først, inden du kaster dig ud i noget.

Mine evner udi at overskue den slags, er nærmest ikke eksisterende, hvorfor jeg nok bare havde beholdt, hvad jeg havde, var jeg ikke “faldet i”, men så var meget besvær og tid da også sparet. Ligeledes lad være at være for flink, når du har håndværkere. Sig, hvad du vil have til en start. Jeg gik ud fra, at han selv kunne tænke så langt, at jeg ikke ville have den samledåse siddende der, hvis noget andet kunne lade sig gøre. Så kvik kan man ikke gå ud fra, at de er, så du skal skære tingene ud i pap og spørge om ALT du kan være i tvivl om, så der er helt klare linier. Og det er sådan set derfor, jeg ville dele denne historie, så andre kan prøve at undgå de fejl, jeg har lavet.

4 tanker om "Smarte sælgere og 2 skridt frem og 3 baglæns"

  1. Jeg blev engang overtalt til at skifte el-selskab… det skulle jeg aldrig ha’ gjort!

    Nu sier jeg som regel NEJ – uden overhovedet høre, hvad de har at sige.

    Håber det flasker sig for dig uden mere bøvl.

    • Ja, de er sgu lige smarte nok! Faktisk har det været reglen indtil nu, at sige nej, uanset. Det bliver det også fremover. Tak, jeg håber også, det er slut med bøvl nu.

  2. Hold da op for en historie.
    Jeg er så heldigvis en af dem, der ikke hopper på alle deres “gode” tilbud.
    Men som man siger, af skade bliver man klog, men sjældent rig.

    • Hej Susanne

      Ja, det er noget af en “saga” og ikke en, jeg er særligt glad for. Jeg kunne lige så godt bare have beholdt, det jeg havde. Og nu skal jeg så have en overgang uden mine faste kanaler. Det bliver ikke meget længe, men det er da stadig irriterende at gå alt det igennem.

      Men ja, klog af skade….

Der er lukket for kommentarer.