Beskæftigelsesterapi for de syge og de raske

Jeg er ikke ekspert i Coronavirus, ej heller i håndtering af det, så det lader jeg dem, som er om at udtale sig om. Ligeledes at styre det, for det er heller ikke mit job. Lige nu er mit “job” ret begrænset, i og med jeg som udsat (og stadig syg), ikke skal noget som helst andet, end at holde mig her!

Nok om det, men jeg kan jo se, at mange går mere eller mindre panik, fordi de skal blive inde og holde sig fra forsamlinger. Jeg er desværre vant til at holde mig inde i lange perioder, og af samme grund, har jeg mange gode tip til, hvad du kan foretage dig. Jeg gør ikke det hele lige nu, fordi, jeg netop er dårlig. Men nu kommer jeg med gode forslag til, hvad du kan foretage dig, både hvis du er syg og ikke…..

Hvis du er syg, og ikke kan så meget:

Fjernsyn – film, dokumentarer, historiskeprogrammer (jeg elsker at lære historien den vej rundt), naturprogrammer. Har du ikke Netflix, så var nu måske tiden du skulle det, eller en af de mange andre gode tilbud, der er for den slags og du mangler udbud i dit sædvanlige udvalg

Bøger (lydbøger) – Jeg ved mange har et anstrengt forhold til bøger. Det siges også, at man er .
mere tilbøjelig til at læse, hvis man er vokset op i et hjem, hvor der læses. Men dermed ikke sagt, at det er for sent at begynde. Jeg er også klar over, at nogle kæmper med ordblindhed og andre læsevanskeligheder, hvorfor lydbøgerne er en gave fra himlen, og noget jeg selv bruger flittigt. Der er masser af lydbøger gratis på biblioteket, hvis du bruger det. Er du ordblind eller har (skal lægecertificeres) andre læsevanskeligheder, kan du blive medlem af Nota, hvor der er en overflod af bøger (også kogebøger faktisk). Hvis du er interesseret i at starte, så er der flere forskellige lydbogstjenester. Det kan være, det kræver lidt tilvænning, at lære at lytte. Vær tålmodig og så lover jeg, øvelse gør mester, og du bliver vild med. Fordelen er, at du kan lave andre ting imens du lytter. Vil du gerne være fri for bøgerne, men stadig gerne læse, er der elektroniske læsemuligheder.

Malebøger – Jeg elsker mine malebøger, men jeg må indrømme, det er ikke noget, jeg får gjort nok. Nu var en perfekt mulighed. Der er nok at gå igang med for mig. Desværre har jeg hovedpine, hvorfor det ikke er sagen, men så snart jeg kan, noget jeg skal sætte tid af til også efter Coronavirus. Har du ikke en malebog, så anbefaler jeg Johanna Basfords, men der er mange andre. Hvis du vil starte et sted, er der hos Johanna Basford masser af gratis, du kan printe ud og prøve lige her.

Podcasts – Dette fænomæn er noget, jeg ikke har gjort så meget i før, men jeg er begyndt på det, og holder faktisk meget af det også. Selvsagt ligger der bunker på DR og i DR’s App. TV2 har også, men det er mest sport. Og på Spotify ligger der faktisk rigtig meget. Blandt andet har Dr. Phil også lavet en ny Podcast, hvis du skulle have lyst, som også ligger der – Phil in the blanks. Der er meget forskelligt, så du burde kunne finde noget, der passer dig. Der er også radio derinde, ligesom selvfølgelig musik

Radio – Som nævnt ovenfor, er der altid radio. Jeg er sikker på, der er meget god radio, du aldrig får hørt, ikke på mangel af interesse, men tid. Nu har du den. Hop i med begge ben. Jeg skal ikke sige, hvad du skal høre, for det er jo smag og behag, men selv jeg, der ligger her så ofte, får ikke hørt, alt det jeg gerne vil.

Internettet – Er en guldmine af underholdning i det hele taget, næsten uanset, hvad du gerne vil vide noget om. Er der områder, du gerne vil dykke længere ned i, så brug det. Der er jo så også læsning af blogs, og dem er der masser af blandt mange, den du læser nu.

Rejsedrømme og ture – Nu hvor vi er spærret inde, jamen så brug eventuelt noget af tiden til at drømme om, hvor du kunne tage hen og planlæg evt. fremtidige ture både indenlands og udenlands til når verden forhåbentlig bliver lidt mere sikker igen.

Whatsapp – Slap af og nyd din familie, og hvis ikke i live tilstand, så udnyt de muligheder, der er. Whatsapp er en fantastisk app til din telefon (og computer, men telefon først). Det er gratis at ringe til og fra den (også udland) og alle opkald og chats er krypteret og du chatter direkte. Jeg bruger den selv daglig til en sludder med venner/familie både i indland og udland. Se også indlæg nedenfor om sociale medier….

Mobil/computerspil – Der er spil allevegne, ikke mindst på din mobil i form af apps. Kig på din appside og se, om der er noget, der frister. Selv er jeg faldet i Mahjongfælden og har spillet det flittigt, mens jeg har ligget her – via en app, der simpelthen hedder Mahjong

Hvis du er rask og til når du har det bedre:

Alle råd ovenfor, kan selvfølgelig bruges af de raske også!

Madlavning – Du kan, hvis du er frisk nyde, at du har tid til at lave dejlig mad til dig selv og potenielt familien. Måske er duikke så stiv udi de hellige skrifter – jamen så er det da en oplagt mulighed, at blive bedre og dykke ned i de helt bogstaveligt tonsvis af dejlige opskrifter og gode råd, der ligger online. Der er iøvrigt masser af online kurser for både det ene, andet og det 3. for slet ikke at tale om alle de gode informative videoer, der ligger på Youtube. Der ligger iøvrigt en verden af gode udsendelser af mange slags også. Og har du en Chromecast (eller et smartTV), så kan du kaste det op i stort format. Der er ingen undskyldninger ….sæt i gang.

Er du allerede rutineret udi maden, så få ryddet op i fryseren og få et overblik over, hvad du har og ikke mindst, vær kreativ med det, du allerede har, inden du styrter ud og køber mere. Har du stadig plads i din fryser, så lave nogle gode gryderetter, pastasaucer etc. og smid det i din fryser. Det er rart at have, når hverdagen melder sig igen – det gør den jo på et tidspunkt.

Bagning – Duften af nybagt brød eller en kage for at trøste dig selv lidt – begge dele er godt. Jeg vil igen ikke belemre dig med opskrifter. Dem er der også nok af på nettet. Og måske har du allerede nogle opskrifter, du ikke har haft tid til at prøve, for slet ikke at tale om kogebøger – igen

Rengøring og oprydning – Er du frisk, er jeg sikker på dit hjem sagtens tåler en forårsrengøring/oprydning. Som regel indeholder ens klædeskab også altid noget, der måske skal sorters fra, og ellers tåler skabene garanteret godt en oprydning og rengøring. Jeg ville ihvertfald gerne have kræfterne/energien til lige netop det projekt lige nu. Det har jeg så ikke, men derfor kan jeg jo godt give den gode ide videre.

Køre-, cykel- og gåture – Er du den heldige ejer af en bil og er ved at få kuller i helt ekstrem grad, kan du jo starte bilen og køre en tur ud og kigge på noget natur og blå himmel. Det sidste har der ikke været meget af, men der er i dag. Cyklen kan også bruges til det samme, sålænge man holder afstand til andre mennesker. Og en lille gåtur for frisk luft, burde også være muligt, når vejret er til det.

Bræt- og kortspil – Har du en familie, og I har den slags i huset, er det jo en god mulighed for at hygge sig på den måde.

Håndarbejde – Jeg har strikket engang, da jeg var meget yngre. Det kan jeg slet ikke længere, men hvis det er noget, du kan, er det og hækling, dejligt afstessende samtidig med, at du producere noget brugbart. Et par varme sokker bliver alle glade for. Og kan du ikke nogle af delene, så er det måske også tid for at lære det, på den ene eller den anden måde. Her er jeg igen 300% sikker på, at Youtube, er en verden af information, som det er på stort set alle områder.

Blog/facebook/Instagram/Twitter/Pinterest – Jeg har mindst en ven, der har planer om, at lave en blog med fotos etc. Det er der så også tid til nu. Selvsagt anbefaler jeg WordPress.

Tager du alligevel fotos med din mobil og vil dele med dine venner – så er den letteste og sjoveste måde, helt sikker Instagram. Du kan have en hemmelig profil og kun dele med dem, du udvælger, hvis ikke du vil være offentlig. Også en god mulighed at komme igang med, nu her, hvor du har ekstra tid til at finde ud af, hvordan det virker.

Facebook, er et medie jeg tilbringer meget tid på. Det gør mange andre også, men der er godt nok nogen, der godt kunne bruge at sætte sig bedre ind i, hvordan tingene fungerer – det er også oplagt at gøre nu her. Og til dem, som ikke har en profil – jeg anbefaler. Det er en genial måde, at være i kontakt med venner og familie på. Især dem, der bor udenlands. Men lige nu, er det jo alle, vi er afholdt fra at se – omend mobilen stadig duer til samtaler. Stort set alle områder af alt ovensiddende, kan der findes grupper for på facebook, nogle mere nyttige end andre er jeg sikker på, men det er bestemt muligt at finde en eller flere man kan bruge. Ellers har man jo lov at oprette sin egen. Brug søgefeltet for og instil på “grupper” eller sider afhængig af, hvad du leder efter.

Twitter er en platform, hvor jeg længe havde profiler uden at bruge dem særlig meget. Jeg har dog fundet ud af, det er et sjovt sted at være og dele mange forskellige ting. Det kræver lige lidt, at finde ud af, hvordan det virker. Men kan du godt lide at deltage i debatten om forskelligt (måske især politik og samfundsforhold i det hele taget), så er det helt sikkert noget for dig. Giv det en chance. Desværre er der mange inaktive profiler derinde – har du en sådan skal du måske tænke på, enten at slette den, eller være mere aktiv…

Pinterest Er et billeddelingsværktøj, for alt, hvad du kan tænke dig, og man kan få mange, mange timer til at gå hurtigt med at bare kigge og lave albums. Helt sikkert et must, hvis man synes, man har svært ved at få tiden til at gå.

Hvis du læste med så langt, så siger jeg tak, og ønsker dig at komme godt igennem det her ligesom, din familie og venner. Prøv at finde positiverne og tænk på, at vi alle er påvirkede på den ene eller den anden måde. Vi kan intet gøre, så vi har ikke meget valg. Det går lidt lettere, hvis vi prøver at være positive. Skulle alt andet fejle, kan du ihvertfald “underholde” dig med nyhedskanalernes endeløse strøm af indslag omkring Covid19. Selv prøver jeg at undgå, for det hænger mig langt ud af halsen nu. Føler jeg for en opdatering, så tager jeg den, men den endeløse strøm og afbrydelse af andre programmer, der kunne være hyggelige at se nu, er ikke særlig positivt synes jeg. Nu vil jeg gå ud og lave mig en kop te og slappe af, og så ønske god weekend til en start.

Opdateret 15. marts efter udgivelse med tilføjelse af Pinterest, som jeg havde glemt! Hvordan jeg kunne det ved jeg ikke, for magen til tidsrøver skal man lede længe efter. Den er hermed tilføjet. 16. marts, har tilføjet link til gratis malemotiver

6 thoughts on “Beskæftigelsesterapi for de syge og de raske

  1. Pingback: Corona- og Påsketanker | deborah.dk

  2. Pingback: En gåtur på trods og frisk luft er godt | deborah.dk

  3. Podcasts: Esther Perel: “Where do we begin”. Rigtige par i parterapi hos en af verdens dygtigste parterapeuter. Det er virkeligt spændende og tankevækkende.

    • Det må du helt sikkert, det er garanteret også en god beskæftigelse. Og kan både gøres med rigtige brikker og online efter smag. Tak for dit indput

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.