Anmeldelse – Maurice White – My Life with Earth, Wind & Fire

Klik på foto for at komme til bogen

Det er ikke ret længe siden, jeg fandt ud af, den her bog eksisterede – Maurice White‘s selvbiografi. Dem der har læst med her, ved at jeg absolut elsker Earth, Wind & Fire (som han er stifter af),og også har set dem live for meget længe siden. Men med den originale opsætning, og selvfølgelig Maurice White! Det, var helt, helt fantastisk.

Når der så er en bog, der omhandler noget af det bedste, jeg ved, så må jeg selvfølgelig læse eller lytte den. Eftersom jeg kun lytter nu, så blev det en lydbog på Audible.co.uk, hvor den til min store lettelse var.

Man har altid en forestilling om kendte mennesker, og hvad de potentielt indeholder. Nogengange holder det stik og andre gange overhovedet ikke. I det her tilfælde, var personen Maurice White ganske som jeg forestillede mig det og hvor ville jeg genre have mødt ham og besøgt ham. Den slags kan man altid drømme om. Det sker ikke, for som de fleste hvis ved, så mistede vi Maurice White i 2016 iøvrigt samme år som min far, som dog var 9 år ældre. Maurice gik bort som følge af den Parkinsons Sygdom, som han længe havde lidt af, og som blev værre, og værre med årene, og som også var årsagen til, at han måtte trække sig fra gruppen.

Bogen beskriver hans liv helt fra starten i Memphis, Tennessee, hvor han starter sin musikalske løbebane som trommeslager. Hans mor og stedfar bor i Chicago (han vokser op hos sin mormor indtil da), og siden flytter han også dertil.Senere igen flytter han til Los Angeles og danner Earth, Wind & Fire. Som sagt er hans gebet trommer/percussion, et hverv han også foresætter med at forvalte i EWF. Noget du også kan se i videoen nedenfor, hvor han spiller percussion på nummeret Fantasy, som han, hans bror Verdine White og Eddie Del Barrio, har skrevet. En absolute favoritsang af deres og en, hvor man som i alle deres sange, skal lægge mærke til teksten

And as you stay for the play
Fantasy has in store for you

Glowing light will see you through
It’s your day, shining day
All your dreams come true
Oh-ah-oh-ah-oh-ohh

As you glide in your stride
With the wind as you fly away
Give a smile from your lips and say
“I am free. Yes, I’m free. Now, I’m on my way

Fra “Fantasy”

Nu er Maurice fri og foårbentlig føler han, at alle hans drømme gik i opfyldelse. Men meget langt hanad vejen, var han for beskeden til at se sin egen storhed. Men det er nok, det der kendetegner rigtige stjerner og det var han helt sikkert.

Vi er med hele vejen og hører, om alle de spændende mennesker, han møder på sin vej (der er ingen ende på, alle de spændende mennsker, han har omgivet sig med og arbejdet sammen med), hvordan de influerer ham musikals, og hvorfor lige et indput fra den ene eller den anden, lige passer på det project, han tumler med i sit hoved på det tidspunkt. Han er gruppens “enevældige hersker” så at sige, og han har lige fra han var meget ung, haft visionen omkring gruppen, dens udforming og budskaber i hovedet, og “whatever it takes” for at få det gjort. Ingen tvivl om, at han var helt utroligt målrettet og selvsikker i sin vision, og det gav også pote. Gruppens medlemmer følger ham i tykt og tyndt, men det er selvfølgelg ikke uden omkostninger, at være så dedikeret og helt opslugt af sin gruppe og musik. Der bliver ikke lagt fingre imellem og han lægger ikke skjul på noget – heller ikke når han tydeligt har taget forkerte beslutninger. For han er som os andre kun et menneske, og han har selvfølgelig taget fejl og taget beslutninger, han ikke nødvendigvis, er helt så stolt af.

Personligt, synes jeg det var ganske fantastisk at følge denne rejse, en fantastisk mand, musiker, sangskriver og leder. At han var noget helt særligt, er man slet, slet ikke i tvivl om, og det fremgår meget tydeligt af bogen og noget hans bedstemor også føler på et meget tidligt tidspunkt, og iøvrigt støttede hun ham også hele vejen.

Hvis du kan lide EWF, er der ingen tvivl, så skal du læse/lytte bogen. Jeg lyttede som sagt, og den er genialt indtalt også, så det kan jeg kun anbefale på det varmeste. Og kigger du på diverse anmeldelser, så jeg langt fra at være den eneste, der er meget begejstret. Skriv endelig til mig her, hvis du læser/lytter.